Coping-strategieën

De manier waarop u met uw klachten omgaat noemen we coping-style. Deze is in te delen in verschillende categorieën.

  • Ontwijkende coping; Het ontwijken van pijn kan in eerste instantie helpen en is een normale reactie. Op de korte termijn is het goed om zware belasting of pijnlijke bewegingen te vermijden. Maar wanneer het aanhoudt gaat het alleen maar tegen werken. Het is niet meer normaal om bewegingen te vermijden als de schade hersteld is. Als u ongerust bent dat het bewegen van de arm boven uw hoofd of hardlopen meer schade maakt, dan vermijdt u die activiteiten. Maar we zijn goed in aanpassen en als u voortdurend deze activiteiten gaat vermijden kunt u er angst voor ontwikkelingen en gesensitiseerd raken. De angst en het vermijden activeren de pijn reactie, zelfs als u geen schade heeft of dat deze er niet meer toe doet. Het ontwijken van belangrijke activiteiten, zoals hobby’s of tijd met vrienden, maakt u ook sensitiever op basis van sociaal isolement, niet lekker in u vel zitten of extreme waakzaamheid. Dit betekent dat u het lichaam niet meer vertrouwt om sterk te zijn en bescherming nodig heeft en moet worden ontzien. En daar draait pijn om, het gevoel van bescherming nodig hebben. Beantwoord deze vragen eens:
    • Welke bewegingen durf ik niet te maken?
    • Zijn er bewegingen die leiden tot pijn en schade?
    • Wat is de rede dat deze bewegingen tot pijn of schade leiden?
    • Wat gebeurt er als u deze bewegingen of activiteiten weer gaat doen?
  • Doorzettings-coping
    ‘’Het moet pijn doen om iets te bereiken’’; ‘’Pijn is een zwakheid die het lichaam verlaat’’; ‘’Negeer de pijn en doorzetten’’. Ook deze gedachten zijn normaal op het begin van pijn. Iedereen heeft weleens pijn en het gaat met de tijd wel weer weg zonder er iets te voor hoeven laten Maar omdat we goed zijn in het leren van pijn is het belangrijk dat hoe langer de pijn aanhoudt (sensitisatie en leren) het goed zou zijn op een stap terug te doen en alles even te laten rusten. Typisch aan de doorzettings-coping is dat u wel goede dingen doet (blijven bewegen), maar u doet dit juist teveel. We zijn op zoek naar de balans tussen ontwijken (bescherming) en doorzetten (blootstelling). Samen met u therapeut kun u zoeken naar gewoontes die u sensitiseren, zonder dat u het zelf door hebt.
  • Belangrijke activiteiten in uw leven missen
    Soms staat uw leven even stil. Activiteiten waar u eerst van kon genieten kunnen nu niet meer vanwege de pijn of de angst om pijn te krijgen of zelfs schaamte om de pijn te laten zien. Soms wordt het advies gegeven om te stoppen met hobby’s als tuinieren of hardlopen. Langzaam wordt uw wereld kleiner en kleiner en verliest u alles wat jou eigen maakt. Klachten hoeven niet genezen te zijn voordat u activiteiten op kan pakken. Begin langzaam dingen op te pakken die u graag doet. Als u niet weet welke activiteiten dit zijn stel uzelf dan de vraag ‘Wat zou ik doen als de pijn weg zou zijn?’. Kort door de bocht: ga die activiteiten weer doen. Voor sommigen is dat genoeg, anderen hebben meer begeleiding nodig. Soms zijn er barrières die u tegenkomt of ervaart waardoor u die activiteiten niet meer wil doen. Een voorbeeld van barrières zijn: Als ik iets doe dan heb ik daar een aantal dagen last van; Ik kan niks doen voordat mijn pijn weg is; Er is mij gezegd dat ik rust moet houden en genezen; Het doet gewoon te veel pijn als ik iets doe en mijn vrienden begrijpen dat niet; Ik ben bang dat het veel pijn gaat doen. Maak deze barrières bespreekbaar met de therapeut.
%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close