Herstel strategie

De volgende oefeningen kunnen u helpen met het herstel van uw klachten.

Herstel strategie: de emmer groter maken.
– Wat zou helpen om meer tolerantie op te bouwen tegen stressoren?
– Na het lezen van het boek en het beantwoorden van wat vragen is uw visie over pijn en uzelf kunnen helpen veranderd? Zijn er dingen die u nu anders kan doen?

Herstel strategie: hoe kunt u gezonder worden?
Er zijn een aantal dingen die uw pijn beïnvloedende factoren verminderen en tegelijkertijd uw emmer groter kunnen maken en uw tolerantie verhogen. Zoals fysieke activiteiten of sporten, hobby’s of betekenisvolle dingen oppakken, samen met een hulpverlener aan stress management werken, beginnen aan een gestructureerd slaap schema en op ontdekking gaan naar pijnvrij bewegen. Bewegen zou zonder angst moeten kunnen, we zijn gemaakt om te bewegen. Letten op uw eten. Bijna alles wat u gelukkiger maakt. Kijken naar uw successen.
– Op welke manier kunt en wilt u gezonder worden? Welke stappen moet u maken om deze stappen te bereiken?

Herstel strategie: betekenisvolle activiteiten oppakken.
Het doel van deze strategie is om de belangrijke dingen in uw leven te vinden. Pijn betekent niet dat u moet stoppen met activiteiten in het leven. Aanhoudende pijn betekent dat u een te goed alarmsysteem heeft. Veel minder gaat het over schade maar wel over bescherming nodig hebben. Het probleem is dat we ons teveel willen beschermen. We moeten er voor gaan zorgen dat we uw lichaam en brein moeten overhalen dat het overdreven alarm systeem niet meer nodig is. Er is niks aan u dat eerst gerepareerd moet worden voor dat u kan gaan ondernemen.
Het ondernemen is het repareren. Schrijf eens op wat u weer zou willen gaan doen.

Herstel strategie: beschrijf uw barrières tot activiteiten.
Op de vorige pagina’s heeft u  beschreven wat u weer wilt gaan doen, dingen die u gemist heeft en dingen die u denkt te gaan helpen in het herstel proces.
Wat houd u tegen? Nu mag u gaan opschrijven wat u tegenhoud of wat u ongerust maakt. Schrijf uw gedachten over het hervatten van deze activiteiten eens op. Dit is een goed punt om met uw hulpverlener samen te werken. Vraag u 2 dingen af bij de activiteiten die u weer wilt gaan doen:
Beschadig ik mezelf als ik deze activiteit weer ga doen? Zal ik er later voor ‘’boeten’’ dat ik het gedaan heb?
Schrijf nu eens op wat u nodig denkt te hebben om de activiteiten weer op te kunnen pakken. Of wat u tegenhoud? Waar maakt u zich zorgen over?
(Samen met uw therapeut kunt u kijken of de activiteiten zo aan te passen zijn dat ze wel te doen zijn. Of misschien heeft u zelf manieren of ideeën over hoe u het kan aanpassen?)

Herstel strategie: komen waar u wilt komen.
Schrijf nu op wat u denkt aan te kunnen. Schrijf op waar u over 3 maanden wilt zijn.

Herstel strategie: wekelijkse doelstellingen.
Schrijf eens op wat uw dagelijkse/wekelijkse doelen zijn met wat u wilt gaan doen en voor hoe lang. Schrijf op wat u deze week behaald hebt.

Herstel strategie: behandelen van uw blessure of schade.
Is u vertelt dat u een bepaalde aandoening of blessure heeft? De fysieke kant van de pijn kan vergroot worden doordat de emmer overloopt. Beschrijf de mogelijkheden om de fysieke kant van de pijn te verhelpen of te verminderen.

Herstel strategie: behandelen van gewoontes of beperkingen.
Zijn fysieke gewoontes relevant voor uw pijn. Heeft u deze gewoontes ontdekt en behandeld om een ander manier te vinden om toch te bewegen? Wat zijn uw gewoontes en hoe pakt u deze nu aan? Beschrijf ze of teken ze uit.

Herstel strategie: tijd om actief te worden!
U heeft het vast al vaak genoeg gehoord, dat sporten goed is voor de gezondheid. Uw hart, longen, botten, kanker preventie en mentale alertheid kortom alles wat u maar kunt bedenken. Maar het kan lastig zijn om er mee te beginnen. Het gaat er niet om dat u weer net zo fit wordt als op de middelbare school.
Fysieke activiteit is meer dan alleen oefenen.
Fysieke activiteit kan bijna alles zijn, zolang u maar actiever bent dan normaal. Door de bossen lopen, tuinieren en met de kinderen spelen zijn allemaal fysieke activiteiten.
Fysieke activiteiten kunnen helpen tegen pijn.
Door fysieke actiever te worden helpt u de emmer groter te maken. Het helpt om minder gesensitiseerd te raken en bouwt u tolerantie op. Hoe te beginnen: Wat voor activiteit zou u willen gaan doen? Overleg met uw hulpverlener of u medisch in staat bent om het uit te voeren. Overleg met uw therapeut hoe dat u het in stappen kan aanpakken, zonder dat u er last van gaat ervaren. En werk met de wekelijkse doelstellingen lijst.

Herstel strategie: vrolijk en gezond leven met pijn.
We hebben besproken dat pijn normaal is, pijn is raar en door veel factoren afhankelijk. Kortom pijn is ingewikkeld. We moeten beseffen dat pijn voor het grootste deel van de mensen een gedeelte is in ons leven. Als u regelmatig sport is het normaal dat uw enkels of knieën stijf aan kunnen voelen. Als uw heup artritis heeft, is het normaal dat het gaat kraken of knarsen als u een tijd gezeten hebt. Er is geen pijnvrij leven.
In plaats van te kijken hoe we pijnloos kunnen leven. Zouden we moeten kijken hoe we gelukkig en gezond kunnen leven met pijn. Pijn moet niet de barrière zijn waardoor u niks meer kan doen, vooral de belangrijke dingen in het leven.
In de vorige pagina’s heeft u doelstellingen gemaakt hoe u de belangrijke dingen in uw leven weer kan oppakken. Dit kunnen we zien als een middel, maar ook als einddoelstelling. Het gaat er om dat u betekenisvolle activiteiten in uw leven weer gaat oppakken.
Het is niet dat de pijn onbelangrijk is. Maar de focus ligt meer op het geen wat u wel kan en wil doen. Daarom vragen we niet naar de pijn, maar naar wat uw activiteiten zijn.
Wees niet bang voor een tegenslag, het is normaal om een paar dagen last te krijgen wanneer u weer actiever word. Maar probeer er ‘’normaal’’ mee om te gaan en blijf doen wat u leuk en zinvol vindt.

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close