Oefeningen Stap 2

Metafoor: touwtrekken
De situatie waarin u nu verkeert lijkt een beetje op de volgende. Stel u voor: u bent aan het touwtrekken met een monster, uw pijn. Het is groot, lelijk en erg sterk. Tussen uw en het monster is er een groot gapend gat waar u langzaam naar toegetrokken wordt. Als u het touwtrekken verliest, zult u over de rand vallen en blijft er niet veel meer van u over. Dus u trekt en trekt om dit te vermijden, maar hoe harder u trekt, hoe harder het monster trekt en hoe dichter u bij de rand van het gapende gat komt te staan.
Het is moeilijk om op dat moment te zien dat als u niet in het gat wilt vallen, u niet het touwtrekken hoeft te winnen. U hoeft allen maar het touw los te laten.

Oefening: Pijn en Lijden
Iedereen heeft wel eens last van obstakels in het leven; interne obstakels zoals vervelende gedachten, gevoelens en sensaties, en externe obstakels zoals vervelende situaties. Dit noemen we ook wel onze pijn. Afhankelijk van hoe we hiermee omgaan, welke strategieën we gebruiken, kunnen er nog meer problemen uit ontstaan; ons lijden (vervelende gevolgen van onze eigen  strategieën om om te gaan met deze pijn). De pijn, krijgt zo via het lijden nog meer impact op u leven. Deze oefening helpt u om stil te staan bij uw eigen pijn, welke strategieën u gebruikt die (op de lange termijn) niet goed blijken te werken en tenslotte welk lijden hieruit ontstaat.

Oefening: Twee zijden van dezelfde munt.
Niemand is blij met pijn, we hebben de neiging er zo snel mogelijk vanaf te willen. Echter in die pijn zit ook belangrijke informatie verborgen. Iets kan namelijk alleen maar pijn doen als het betekenis voor u heeft; als het waarde voor u heeft. Dus pijn geeft aan dat er iets wat waardevol is voor u, op dit moment mist in uw leven. En als er iets afwezig is in u leven dat u niet zo waardevol vindt, doet dat ook niet zo’n pijn. Dus pijn en waarden zijn twee zijden van dezelfde munt! Het onhandige is, dat als we van onze pijn willen afkomen dit automatisch ook betekent dat u de verbinding met de daaraan gelinkte waarde ook kwijt raakt (paradoxaal leidt dit meestal tot nog meer pijn). U kunt namelijk het ene niet van het ander scheiden (hetzelfde als bij de munt; u kunt niet één zijde weggooien en één zijde bij u houden). De uitnodiging is dus, of u bereid bent de pijnlijke kant van de munt bij u te dragen zodat u tevens de waardevolle kant van de munt bij u heeft. Dit is eigenlijk gelijk de kern van acceptance and commitment therapy; bent u bereidt uw pijn te dragen (acceptance), zodat u weer kunt gaan investeren in uzelf (commitment)? Deze oefening kunt u ook in de praktijk uitwerken door zelf twee muntstickers te maken (22 mm in diameter). De ene muntsticker is de pijn‐zijde; hierop schrijf u kernachtig uw pijn op. De andere muntsticker is de waarden‐zijde; hier schrijf u uw kernachtig waarden op. Draag deze munt bij u, als reminder dat u bereid wilt zijn uw pijn te dragen om zo ook in contact te blijven met uw waarden.

Bijvoorbeeld:

Onderstaand figuur zou u kunnen printen op een stickervel (figuren zijn op ware grootte). Deze past op 20 eurocent, 50 eurocent en 1 euro.

N.B. U kunt hier natuurlijk ook eigen varianten opmaken. U kunt bijvoorbeeld ook een plaatje welke uw pijn symboliseert op de ene kant van de munt plakken, en een plaatje welke uw waarden illustreren op de andere kant van de munt plakken.

 

Copyright 2014 Jansen, G., & Batink, T. || Time to ACT! Uitgeverij Thema || www.timetoact.nl

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close