Theorie 3

De eigenschappen die we onszelf toedichten, zijn abstract, verbaal en zeker niet altijd in lijn met de werkelijkheid. Overtuigingen over onszelf leiden vaak tot rigide regels. Als u vindt dat u spontaan bent, dan moet u zich vaak spontaal gedragen. De vraag is of u meer mag zijn dan dat. Uw zelfbeeld (zowel negatief als positief) werkt als een beperkend kader waaraan u zich dient te houden. Ook worden er gevoelens aan de woorden zoals: ik ben slim, spontaan, lomp of lief gekoppeld en als ‘echt’ ervaren. Bijvoorbeeld: U denkt dat u slecht bent, daardoor voelt u zich slecht. We proberen onze identiteit te vangen in woorden, en dit vastomlijnde zelf vertelt ons hoe we ons moeten gedragen. Het probleem is dat er vervolgens geen ruimte is voor gedrag dat niet past binnen dit kader wat u zelf heeft gecreëerd.

Door diffusie toe te passen wordt onze verbale identiteit veel eerder iets wat we observeren, in plaats van iets wat we echt zijn (bewuste zelf).

Een voorbeeld hoe we kunnen denken:
– Ik ben spontaan
– Ik beschrijf mezelf als spontaan
– Ik denk dat ik ben
– Ik observeer dat ik denk dat ik ben

Bij de laatste 2 manieren ontstaat er wat afstand tussen wat u denkt en wat de werkelijkheid zal zijn. De laatste 2 opvattingen zijn vanuit het ‘observerende zelf’. Het is het standpunt van waaruit u alles ervaart en opmerkt. Uw gedachten, uw gevoelens en ervaringen veranderen steeds, maar het perspectief van waaruit u naar de wereld kijkt, blijft hetzelfde: ik, hier, nu. Doordat u uzelf als identiteit durft te vergeten, maakt u contact met de wereld waar u onlosmakelijk met verbonden bent. De kern ligt hem dus in het op zoek gaan naar ervaringen waarbinnen u even niet over uzelf hoeft na te denken. Dit verschilt per persoon. Sommige mensen verliezen zichzelf gemakkelijk tijdens een middagje tuinieren, wassen van auto of uitlaten van de hond. De ander is dol op mediteren, bergbeklimmen, wandelen of fietsen. Hierdoor gaan uiteindelijk de cognitieve processen automatisch en wordt je steeds minder gestuurd door onze gedachten en gevoelens.

Er zijn een aantal keymessages die u hier bij kunnen helpen. De therapeut zal er aan aantal aanrijken, u mag ze natuurlijk ook allemaal doornemen. Bij deze stap horen ook een aantal oefeningen die u hier vindt.

Bronnen:

Copyright 2014 Jansen, G., & Batink, T. || Time to ACT! Uitgeverij Thema || www.timetoact.nl

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close