Zelfreflectie

De rest van de pijnuitleg wordt gebruikt voor zelfreflectie. Dit helpt u stapsgewijs en doelbewust om te gaan met uw klachten. De volgende oefeningen kunnen u helpen met de reflectie van uw klachten.

Wat zit er in je emmer?
– Kunt u een aantal factoren opschrijven die mogelijk van invloed zijn op je pijn?
– We hebben ons net gericht op de factoren die u sensitiseren. Zijn er ook positieve factoren? Factoren die uw emmer groter maken? Zou u zelf iets kunnen verzinnen wat de emmer groter kan maken?
Tip: schrijf elke dag 3 sterke punten van uzelf op. Of dingen waar u trots op bent.

Weefselschade of weefsel verandering
– Kunt u hieronder opschrijven welke blessures er invloed kunnen hebben op de pijn?
– Overweeg wat u gelezen heeft en neem de ‘’key messages’’ in acht, wat denkt u hieraan te kunnen doen?
– Moet u het laten rusten of belasten om het te laten aanpassen?
– Is het mogelijk iets wat u voelt, maar niet de volledige verklaring voor de pijn? Zijn er andere dingen die u sensitiseren?

Fysieke gewoontes
– Heeft u bewegingsgewoonte die een factor kunnen zijn voor het in stand houden van de sensitiviteit? Zoals het recht houden van de rug en het vast houden van de adem bij iets optillen.
– Welke bewegingen kunt u bedenken?
– Blijft u deze bewegingen zo doen zonder dat u er erg in hebt?
– Doet u ze zo omdat het u verteld is dat het zo zou moeten?
Soms willen we pijnvrije bewegingen vinden, maar zijn er andere factoren die u sensitiever maken. Dan is er geen pijn vrije manier om te bewegen. Dan gaan we eerst zoeken naar andere factoren die u sensitiever maken.

Fysieke belemmeringen.
– Zijn er fysieke beperkingen die verholpen moeten worden om u te helpen desensitiseren?
Bijvoorbeeld: als u last hebt van uw knie buigen. Het voelt comfortabeler om uw knieën te buigen wanneer uw tenen achter uw knie is. Maar door een stijve en pijnlijke enkel lukt dit niet. Kijk met uw therapeut naar oplossingen om dit aan te kunnen passen.

Zinvolle activiteiten.
– Zijn er dingen die u wel deed voordat u pijn had en nu niet meer doet vanwege de pijn?
– Vindt u dat er veel activiteiten zijn die u nu ontwijkt?
– Vindt u dat het vermijden van de activiteiten die u eerst deed een factor kan zijn van uw pijn, uw algemene gezondheid of het plezier in leven?

Lifestyle, sociale en gezondheidsfactoren.
– Hoe slaapt u? Hoeveel slaapt u? Wat is de kwaliteit van uw slaap? Is de pijn erger als u slecht gelsapen hebt
– Heeft u een vast ritme?
– Drinkt u cafeïne ‘s avonds?
– Sport u of kijkt u naar felle schermen voor het slapen?
– Heeft u vormen van stress in uw leven (werk, sociaal, familie of emotioneel) zo ja, wat is er gebeurd?
– Heeft u andere aandoeningen of ziektes? Wordt u daar aan geholpen?

Ontwijkend of doorzettend gedrag?
– Bent u pijnlijke bewegingen aan het vermijden?
– Bent u bang uzelf pijn  te doen?
– Voelt u dat de pijn u zegt dat er schade ontstaat en u moet stoppen met bewegen?
– Blijft u door de pijn heen gaan?
– Denkt u dat pijn altijd genegeerd moet worden en als u maar hard genoeg door zet de pijn vanzelf weg gaat?

Emotioneel en psychologisch.
– Heeft u last van angst of een depressie?
– Zo ja, heeft u er controle over? Zo niet, heeft u daar dan hulp bij nodig?
– Beïnvloed de angst voor bewegen in wat u doet?
– Denkt u dat u, uzelf bezeerd bij bewegen?
– Denkt u dat pijn betekent dat er schade ontstaat en u daardoor moet stoppen?
– Hoe waarschijnlijk vindt u het dat u kan herstellen en minder pijn gaat ervaren?

%d bloggers liken dit:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close